THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Raj Temnoty Večnej, tak sa zove nový a vlastne aj debutový materiál, brnenskej kapelky TORMENT. Inu TORMENT zdá sa kujú čierny kov a tak sa pozrime bližšie, čím môžu na pomery našej scény v žánri, v ktorom je to dnes už viac než ťažké, prekvapiť.
Tak, čo môžem povedať o materiáli, ktorý sa mi aj pri písaní týchto riadkov dostáva do uší. Tak rozhodne sa dá aj na základe prvých dojmov usúdiť, že na debut sa jedná o pomerne dobrý materiál. Ako sa však dá vytušiť z predchádzajúcich riadkov, nejaké tie chybky sa predsalen nájdu. Začínať práve z chybami nie je práve najlepšie, tak radšej popíšem to, čo dobrého album prináša.
Ako som úvodom spomínal tak TORMENT kujú čierny kov a sami mu dávajú prívlastok, medieval...teda v preklade stredoveký. S tým môžem celkom súhlasiť. Album je výrazne melodický s pomerne jednoznačnou koncepciou jednotlivých skladieb. Skúsim túto koncepciu načrtnúť. Rytmicky sú skladby skôr strednotempé samozrejme s občasnými povinnými výpadmi aj do rýchlejších, respektíve pre rôzne vyhrávky pomalších partov. Musím však uznať, že práve takáto rytmika vyhovuje spomínanému konceptu a skladby sú aj vďaka tomuto elementu celkom energické. Rytmika ide samozrejme ruka v ruke s melodikou, ktorá je v prípade Raja dosť jednoznačná a v zásadnej miere sa podieľa práve na spomínanom prívlastku medieválny. Nie, nečakajte klávesy typu ORKRIST, ale čiste gitarovú záležitosť. Basgitara a doprovod vytvárajú skôr podklad pre element najvýraznejší a tým je solová gitara nesúca celé bremeno melodiky. To znamená, že melodicé sóla nás sprevádzajú zväčša od začiatku až po závery skladieb. Musím uznať, že sú často dosť podarené a vytvárajú tak pekné melodické aj keď vcelku jednoduché momenty ovplyvnené práve stredovekou melodikou. Presne také aké nemáte problém si zapískať, myslím si však, že o to ide. Nejedná sa o žiadnu depresívnu, alebo komplikovanú hudbu, ale melodickú záležitosť, ktorá sa vám dostane rýchlo do uší a určite sa stretáva s úspechom na koncertoch. Samozrejme k blacku neodmysliteľne patrí drsný vokál, aký nachádzame aj tentokrát, aj keď osobne mi pripadá vo vyšších skoro "danifilthovských" polohách lepší ako v nižších, takže by som ich uvítal častejšie. Ťažko vyzdvihovať, alebo zatracovať jednotlivé kompozície, všetky si držia svoju zhruba rovnakú úroveň.
Spomínal som aj nejaké chyby, tak v prvom rade je to problém našej scény obvyklý a tým je zvuk. Tu by sa určite dalo urobiť viac. Nemôžem povedať, že by bol vyložene zlý, alebo zastretý...to nie, všetky nástroje sú ostré a dobre počuteľné (aj basgitara), len celkovo zvuk pôsobi trocha umelohmotne a snáď sólová gitara vystupuje príliš. Výhrady k zvuku mám obecne u ČS kapiel veľmi nerád, pretože chápem v akých finančných podmienkach zväčša albumy vznikajú...Tiež by som uvítal ak by melodika nebola delegovaná len na jednu gitaru, ale podieľali sa na nej aj ostatné nástroje vo väčšej miere, pretože sú nahraté celkom precízne...a celkovo kompozície by tak mohli získať na komplexnosti a nepôsobiť takým často až príliš predvídateľným a jednoduchým dojmom. Mohol by som možno ešte pokračovať vo svojich výhradách, ale nebudem...Zopakujem len slová z úvodu, že sa jedná o celkom príjemný veľmi melodický album, ktorý síce extrémne neprekvapí, ale určite neurazí. Ako debut určite ukazuje, že potenciál tu je, len ho treba rozvinúť do komplexnejších kompozícií a na TORMENT budeme počuť ešte veľa chvály.
Komu viem tento album odporučiť? Tak určite každému kto pozná kapelu SIEBENBURGEN a jej prvé albumy, lebo "Paradise Of Eternal Darkness" má k týmto dielam hudobne dosť blízko (aj keď neviem, či to bol zámer), no a každému kto má rád nekomplikovaný veľmi melodický black so stredovekou inšpiráciou.
Gitarový, strednotempý melodický black s príchuťou stredovekej melodiky tvorenej výraznou sólovou gitarou, nie nepodobný starým SIEBENBURGEN. Komu tento popis sedí, na kontaktný email nech sa obráti a následne zopár grošmi zaplatí, snáď sa mu to vyplatí...(chabý to rým, básnik zo mňa nebude)
6 / 10
Michal Hejtmánek
- sólová gitara
Libor Píška
- gitara
Jan Broda
- bicie
Roman Kobler
- spev
Milan Hasák
- basgitara
1. Runestones
2. Last Warrior
3. Abomination's Child
4. Dark Rose
5. Paradise Of Eternal Darkness
6. Illusion Of You
7. The Land Of The Midnight Sun
8. Warcry
9. The Forgotten Myth
Paradise Of Eternal Darkness (2003)
Demo 2002 (2002)
Vydáno: 2003
Stopáž: 34:51
Produkce: Libor Píška, Milan Hasák, Michal Hejtmánek, Roman Kobler, Jan Broda
Studio: Studio Forest
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.